Piata de productie publicitara a scazut cu 25% in trimestrul I

„Daca anul trecut campaniile electorale au adus un plus de oxigen afacerilor, 2010 a inceput sub auspicii negative pentru companiile specializate in productie publicitara”

Venituri de 113 milioane de euro din materiale promotionale in 2010

Dupa T1 piata de profil se inscrie intr-o scadere de 25%-40% fata de T1 2009, spune Liviu Rogojinaru, presedintele Asociatiei Producatorilor si Im­portatorilor din Industria de Publicitate. Piata este evaluata la 113 milioane de euro in 2010, fata de 150 de milioane de euro in 2009, scrie Financiarul.

Companiile din industria de productie publicitara de-abia de acum simt criza. Pre­sedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor din Industria de Pu­bli­ci­tate (APIIP), Liviu Rogojinaru, spune ca piata productiei publicitare va mai scadea si anul acesta cu pana la 25%-40% fata de 2009, cand a fost estimata la 150 de milioane de euro. Estimarea de 150 de milioane de euro realizata de Liviu Ro­gojinaru se bazeaza pe datele de la Re­gis­trul Comertului ale firmelor inre­gis­tra­te cu domeniul de activitate in pro­ductia publicitara. „Dupa primul tri­mes­tru, con­clu­zia este ca piata inregistreaza o scadere de 25%-40% fata de aceeasi perioada din 2009. Chiar daca 2009 a fost marcat de criza, anul trecut pe vremea aceasta mai existau si campaniile elec­to­rale, care au mai sustinut aceasta piata”, puncteaza Liviu Rogojinaru. Ceva mai optimist este vicepresedintele APIIP, Adrian Petcu, care vede o scadere de 10%-20% a productiei pu­blicitare in pri­mul trimestru din 2010 fata de perioada si­mi­la­ra din 2009. Acesta subliniaza ca in ul­ti­mele doua-trei sap­ta­mani s-a observat o revigorare si o crestere a cererilor din partea clientilor. Presedintele APIIP, Li­viu Rogojinaru, confirma revigorarea din ultima pe­rioa­da, insa „cu o floare nu se face pri­ma­va­ra”, subliniaza oficialul.

Companiile din segmentul de pro­duc­tie publicitara se tem de efectele celor mai recente declaratii ale guvernantilor si ale presedintelui Traian Basescu pri­vind ta­ie­rea salariilor si a pensiilor. Noile stiri ve­nite dinspre guvernanti ar putea rea­du­ce starea de expectativa pe care o aveau clientii in 2009, cand preferau sa stea cu bugetele in stand-by. Liviu Rogojinaru crede ca aceste declaratii ar putea da ina­poi si mai mult industria, pana la nivelul anilor 2000. De ase­me­nea, presedintele APIIP spune ca primul loc de unde reduc clientii cheltuielile este publicitatea. „Daca eu ca firma fac o planificare si aloc 5% pentru publicitate dintr-un buget de un milion de euro pe care cred ca o sa-l am la sfarsit de an si vad ca dupa 4-5 luni nu am incasat decat 200.000-300.000 de euro, evident o sa tai publicitatea”, explica succint ratio­na­men­tul unora dintre clienti Liviu Ro­go­ji­naru, scrie Financiarul.

Directorul general al companiei ABTH, Adrian Petcu, spune ca in 2009 a inregistrat o cifra de afaceri de 2,7 mi­li­oane de euro, iar anul acesta spera sa ra­ma­na la fel. Pe langa veniturile in sca­dere, Adrian Petcu puncteaza ca marjele de profit au scazut foarte mult. De ase­me­nea, Liviu Rogojinaru, care conduce compania EuroCosimo, a inregistrat in 2009 o cifra de afaceri de 1,5-2 milioane de euro, iar pentru 2010 nu crede ca va mai atinge aceleasi valori. Marian Tu­do­ra­che, reprezentantul companiei Terra­nita Trading, declara ca cifra de afaceri pe 2009 a fost aproape doua milioane de euro. „Anul acesta probabil vom scadea cu acelasi procent cu care scade piata, ca suntem parte a pietei”, puncteaza Ma­rian Tu­do­rache.

Pre­se­din­tele APIIP mai spu­ne ca foarte multe companii din do­me­niu lucreaza aproa­pe fara beneficii, mar­­jele de profit scazand pana aproape de zero. La fel ca si in pu­blicitatea clasica, clien­tii exercita o pre­siu­ne asupra fur­ni­zo­rilor la preturi. La sfarsitul anului tre­cut com­pa­niile din in­dus­tria pro­ductiei pu­bli­ci­tare spu­neau ca preturile s-au diminuat anual cu 10%-15% in ultimii doi ani. Sca­derea preturilor coroborata cu dimi­nua­rea semnificativa a volu­mului de comenzi a dus la scaderea marjelor de profit. Marian Tudorache a precizat ca pre­turile practicate pe piata de profil au mai scazut anul acesta cu pana la 10%, scrie Financiarul.

Potrivit unui studiu Advertising Spe­cialty Institute (ASI), 84% dintre con­su­matori retin nu­mele bran­du­rilor ins­criptionate pe materialele pro­mo­tio­nale, iar 42% au o per­ceptie favorabila fata de marcile cu ca­re intra in contact prin intermediul aces­tor ma­te­r­iale”, subliniaza Adrian Postole. Aces­ta mai spune ca  bugetele cheltuite pe materiale promotionale au avut ca scop final in 80% din cazuri „cresterea van­za­ri­lor”, iar in restul situatiilor a fost vizata „cresterea no­to­rie­ta­tii brandului”.


Sursa:
Financiarul

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: